Fast kollar man på omröstningen på den här tråden är det inte mindre än 85% som inte vill förbjuda Rottweiler här på Zoopet.

Vet ni vad som är farligare än hundar? Förkylningsvirus. Fråga folk som arbetar inom sjukvården hur många gamla och/eller svaga människor som varje år dör av förkylning. Eller värme.

Vänd på det hela istället. Hur många hundar far inte illa varje dag på grund av människor? Varje år står det hemska rubriker om hundar som dött av värmeslag i bilar trots att alla numer vet att det är livsfarligt att lämna sin hund i en varm bil. Varje dag misshandlas mängder av hundar, och väldigt sällan slår de tillbaka hur mycket de än lider. De har tålamod som änglar, skulle jag vilja säga. Vem är den största faran, hunden eller människan? Varför är det mer ok för oss människor att misshandla våra hundar än det är för en hund att göra något mot oss? Vi är större än dem, vi är starkare, vi har makten över om de ska leva eller dö. Många hundar avlivas på grund av att ägaren tröttnat. Rent etiskt, vem är kräken i dessa drama?

Er fobi för Rottweilers känns ungefär lika befogad som min fobi för getingar... fast... getingar har ihjäl långt mycket fler människor varje dag än hundar, det kan jag lova.