bossep skrev:
Det är nog mer en blå filtermatta du har introducerat under årens lopp!

Men frågan är om inte just filtermattan är det bästa! Folk skulle bara vet vad man fick använda innan!

Jag får inte tag på det här så jag skall köpa på mig ett lass i Sverige.

Men kan du svara på en sak? Varför i h-l---e måste dom vara blå?

Om dom vore bruna eller svarta kunde man ha dom mer synliga även i ett sällskapsakvarium.

Jag har sett en del annonser men är ej säker om det är giftfri plast.

Pumpar och luftpumpar. Vist funkar motorpumpar bättre men för många är det nog en prisfråga.

Ja då fanns bara blå och då var de dessutom uppblåsta med freon och luktade fan i början och fiskarna dog om man inte först tvättade ur mattorna rejält. Sedan blev som tur var freon förbjudet och de slutade lukta och man behövde inte heller skölja ur dom.
Att de enbart var blå i början tror jag helt enkelt beror på att det med den ljusa blå färgen var betydligt lättare att se när de blev skitiga - de var ju faktiskt inte framtagna för akvariebruk.
På senare år finns det dock också svarta filtermattor och de är väl i alla fall mindre fula i akvarier.

Å andra sidan har man ett filter som man kan låta gå i flera år utan rengöring så kan man ju lätt gömma det i akvariet och då spelar kanske inte färgen någon större roll.