Micke_A skrev:
Hmm, att man avlivar sin Rottweiler när man får barn betyder för det första inte att man måste avliva ALLA Rottweilers när man får barn, och det behöver heller inte betyda att det var på grund av hunden att den blir avlivad, det kan ju vara ägaren som är nojig (och kanske inte skulle skaffat hund), utan att hunden nå´nsin visat aggressivitet mot barn eller andra. Folk avlivar sina djur av de mest dumma anledningar, som en kvinna mamma och pappa kände förr, som avlivade sin katt när hon skulle på semester, för att mamma och pappa inte kunde passa den. Min systers mans bror hade en Rottweiler när han var gift (som de gjorde sig av med, men inte för att hunden var farlig, utan för han inte hade tillräckligt tålamod med hunden), och hunden var väldigt tålmodig med deras dotter. Senare visade det sig vid ett test att han passade bättre som så kallad hangarhund än som sällskapshund, men var vad jag vet aldrig någonsin aggressiv mot deras dotter.

Bläddrade lite i en Rottweilerbok (vissa här borde kanske läsa den), där det var ett kapitel om oseriösa ägare, oseriös avel, och fördomar (den här tråden är ett typexempel) mot olika raser, där det fanns ett exempel på varför jag ofta föredrar hundar (och andra djur) framför människor... Det stod om en händelse, där en gammal dam som var ute och gick med sin Bullterrier, då hon blev påhoppad av ett gäng, som gapade om att de minsann inte gillade kamphundar, så de skar halsen av hennes hund :( Vilken art är värst?

Så sant som det var sagt - håller med hela vägen! Tyvärr är det alltför ofta så.
Din sista fråga har jag redan besvarat för min del, i mina tidigare inlägg :)

[COLOR=#007700]¤ "Det är beklämmande att vi lever i en tid, där det är lättare att spränga en atom än en fördom". /AE[B][COLOR=#007700]
[/COLOR]
[/B][/COLOR]