Det är klart att det finns lager, på Fluval är det ett klassiskt glidlager med en hård keramikaxel som impellern och magneten snurrar på med mjukare plastbussningar. Vad Eheim har för material i sina lager vet jag inte men konstruktionen ser likadan ut. De glidlagren ger upp förr eller senare om de inte smörjs och kyls av vatten och eventuella överhettningsskydd för lindningarna kan inte upptäcka det problemet.
40 år gammalt Eheim kan jag gå upp på vinden om jag vill se, anledningen till att de står där är att det dels är svårt eller omöjligt att få reservdelar och dels att utvecklingen har gått om dem, de har inte den kapacitet och funktionalitet som jag vill ha nu. 20 år från nu är jag rätt säker på att jag lugnt kan ställa dit FX5:an också och använda pengarna som jag sparade på att inte köpa en Eheim till att köpa ett nytt filter efter den tidens standard, man ser ju på Fluvals G-serie att det kan komma mycket nytt än. Om jag nu är i skick att hålla på med akvarier om 20 år, det är i o f s inte så självklart.