Det är tyvärr väldigt sant det du skriver bosse. Senast i förrgår satt jag på jobbet och försökte övertala en att fiskar är lika mycket djur som pälsdjur och bör hållas med samma respekt. Men då fick bara svaren "en fisk är inget riktigt djur" och när jag berättade om fiskars komplexa beteenden och hur de klarar av allt från olika sociala system till lösningar på praktiska problem fick jag höra "guldfiskar och andra ser jag bara som att de simmar till ena sidan skålen och glömmer att de varit på den andra". När man hör sådana kommentarer (helt ordagrannt!) om djur och natur förstår man hur dessa respektlöst vanvårdas.

Det här är ett stort problem man kommer möta när man försöker allmänbilda folk inom fiskhållning.

[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Kanske OT men... Om man tittar lite längre en till akvariefiskar så märks detta ännu tydligare.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Har ni någonsin sätt någon klaga på att fisk får "självdö" på en fiskebåt?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif][SIZE=3]Skulle man behandla kyckling eller älgar på samma vis blev det nog ett herrans liv![/SIZE][/FONT]