[FONT=Verdana][SIZE=2]Jag har en kinesisk nakenhund (har haft flera) och det är en mycket gammal ras som inte är framavlad av oss människor. Man tror att det gått till så att det för flera tusen år sedan uppkom en mutation i Afrika [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]([/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Canis Africanis).[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Dessa hundar användes sedan i avel och blev ursprunget till olika nakenhundsraser, några fraktades till kina och importerades sedan vidare till USA och England som kallade dem kinesisk nakenhund (eller Chinese Crested) ovetande om hundens egentliga ursprung. Däremot har det gått mode även i dessa hundars utseende, ursprungshundarna var jättenakna, hade knappt något hår på kroppen alls och liten tuppkam eller tunn man. Den "moderna" kinesen har ofta betydligt mer behåring och många behöver rakas i olika grad för att få fram nakenheten på kroppen. Vilken typ man föredrar är idag en smakfråga.
Nu vet jag inte om någon bryr sig men jag blir så trött på folk som kommer fram och tycker synd om min hund för att den är en modern mutation etc när det är långt ifrån sanningen så jag kan inte hålla fingrarna från tangenterna märkte jag... [:o]
[/SIZE][/FONT]