CyaneaCapillata skrev:Ett beteende är inget fysiologiskt på något sätt. Det finns en bra definition på detta någonstans. Tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta definitionen, men i grund och botten är ett beteende bara ett symptom en individ uppvisar efter att ha utsatts för en viss sorts retningar under särskilda förutsättningar. Det är en reaktion. Temperament är till viss del en arvbar egenskap, men beteenden är det inte. Visst, en viss hundras kan säkert ha hetare temperament, men det betyder inte alls att de måste vara aggressivare än andra raser. Det beror helt på omgivningen den lever i och andra förutsättningar som vi omöjligt kan råda över. Jag tror att vi skulle ha större framgång vad gäller aggressiva hundar att skola om människor till att hantera hundar på ett sätt som minimerar risken för aggression än att försöka avla bort det.
Aggresivare eller hetare temperament är bara en lek med ord.
Ett beteende är exempelvis lekbeteendet hos en fisk och jag kan lova dig att ynglen som jag plockar upp från mina ciklider då de är nykläckta uppvisar samma lekbeteende som sina föräldrar utan att någonsin ha sett dem eller andra fiskar.
Däremot finns de som hävdar att om man låter föräldrarna skydda sina yngel så blir ynglen bättre på att skydda sina yngel i sin tur. Dvs en kombination av arv och miljö verkar då troligt. Föga överraskande! Det är underligt varför det ska vara så tabu att säga att man kan ärva ett beteende.
Det finns en grov missuppfattning att det är skillnad mellan beteende och fysiologi. Det är därför hjärnans beteende tycks så magiskt för många. Jag tror inte att jag svävar med alltför mycket osanning om jag hävdar att om utseendet skiljer så finns goda anledningar att tro att hjärnan sklijer sig åt och därmed beteende/värderingar osv. Ett organ som alla andra.