Bygert skrev:Ok, här säger då somliga att det är käckt med djupare akvarium än standard och andra att det i stället är mer spännande med högre. Nå, nu tänkte jag berätta vem som har rätt.
Båda.
Det som har blivit nån form av standard med höjden och djupet lika är egentligen sämsta varianten som är svårast att inreda. Man kan ha riktigt djupa akvarier och satsa på djupverkan, det kan bli riktigt bra. Jag har t ex några akvarier bredvid varann som jag ställt med kortsidan framåt. De ser klart bättre ut på den ledden.
Sen kan man också ha ett högt och smalt akvarium. I stället för djupverkan tänker man då på ett helt annat sätt i inredningen, i stället för att försöka få en djupverkan så struntar man helt i det och jobbar mer som om man gjorde en tavla eller bild, ett helt annat sätt att lyfta fram akvariet.
Både akvariet med djupverkan och det med mer bildverkan kan bli riktigt bra. Problemet är bara att standardakvarierna är ett uselt mellanting där det inte går att föra varken det ena eller det andra på ett bra sätt.
Inredningsmässigt har du helt rätt! Man måste anpassa inredningen efter akvariets mått som i sin tur kanske är anpassat efter rummet det står i. Men standard akvarier är nog det man får leva med som inredare då många inte varken kan eller vill ha special tillverkat. Det finns en utmaning i allt!
Djurhållnings mossigt är det en helt annan fråga. Vissa mått är optimalt för en typ av fisk andra för en annan. Men det är viktigt att man har tillräcklig vattenyta i förhållande till antal och storlek av fisken för att få tillräckligt gasutbyte.
Generellt kan man säga att man kan ha mer fisk per liter i ett lågt akvarium i jämförelse med ett högt med samma volym.
Generellt kan man också säga att höga akvarier blir dyrare då man måste ha tjockare glas.