Oj... Tack så mycket! Vad roligt att ni tycker det är fint!
Jag är faktiskt rätt nöjd själv. När jag motvilligt köpte de första nya växterna och hade planterat dem såg jag direkt att det var vad som behövdes. Några har redan vissnat och åkt ut... Två av dem var likadana som "gräset" och några var små buskar med små runda blad. De lila blir lite bruna på bladen emellanåt, men då kommer Ancistrus och smaskar. Hittills har det växt ut nya blad och än ser de inte så risiga ut att de åker ur.
Det blev ju lite inredning över... Plaststengrottan smälte in perfekt i bakgrunden. Några sådana i olika storlekar intill bakgrunden... Men ankare, stock och den ljusa stenen kan nog helt känna sig utkonkurrerade av växter och de riktiga stenarna jag köpte till slut, även om möjligheten att de kan vara giftiga inte fanns.
Nej, ingen har tappat hakan. De flesta tycker typ "Jaha, ni har skaffat fiskar. Jojo, men ni tröttnar säkert snart." eller "Vilka små fiskar ni har. Vore det inte bättre med pirayor?"
Jag har faktiskt redan köpt mer fisk. I vårt akvarie bor numera tre guppihannar (en ny, som jag tror är pappa till de tjocka magarna. De andra två visar fortfarande inget intesse), sju guppyhonor (köpte jag tre i förra omgången?), fyra platyhanar (en ny), tre playhonor (en ny), tre sorgmanteltetror, en ancistrus och en 007. Jag gillar ju guppy jättemycket och blev så ledsen när alla bara dog. När det verkade som om några skulle överleva och med möjligheten för yngel som kan klara mitt vatten så tog jag chansen.
Jag saknar dvärgguramina massor. Det var något speciellt med just dem. Jag har övervägt blå gurami, men nej. Jag får inte samma känsla. (Kan ju tillägga att jag är rätt kritisk mot just dvärggurami i affärerna också numera. De ser dassiga ut, tycker jag, färglösa, skygga eller slöa. Kanske var det just mina fyra som var så fina...) Har tittat mer på johannicikliderna och tycker inte att de är lika fina på bild som de jag såg i en affär. Om de fiskar jag har nu inte klarar sig blir det kanske sådana. Dock trist att de inte kan vara flera. Och vad skulle jag mer ha? Nä, jag hoppas att det funkar med dessa.
Kanske skulle jag våga mig på en bottenstädare. Vilken skulle ni i så fall rekommendera för mig, mitt akvarie och mina fiskar?