Kjell Fohrman skrev:Ja, men denna inställning gäller också för oss akvarister. Som jag skrev tidigare så kan vi gnälla över "onaturliga akvarier" och onaturliga fiskar, men vi ids inte längre arrangerar utställningar för att visa "snygga akvarier". 95% av alla fiskutställningar som arrangerar visar "onaturliga fiskar" etc. etc.
Håller absolut med dig. Det ligger ett stort ansvar på oss djurhållare och då inte bara akvarister.
Eftersom jag varit av banan i Sverige kan jag inte uttala mig om utställningar, etc. Kan det vara så att fisk blivit kennelklubb och att akvarieutställningar blivit som hundutställningar (nu får jag nog på fan)?
Hur är läget med akvarieföreningarna i Sverige? Finns dom så populära hempris tävlingarna kvar?
Angående affärer. Marknaden levererar vad marknaden vill ha! Det är kunderna som måste fråga efter rätt saker. En zooaffär kan inte vara en ideell förening men dom som alla andra har ett ansvar för produkterna dom säljer.
Det må vara så! Hur många affärer har egentligen faktablad, etc?Instämmer, men idag är det nog snarare som så att de akvarieaffärer som "akvaristerna" talar mest väl om ofta inte har någon info alls eller har usel info (finns bra info från flera företag - inte bara Zoopets) - finns självklart undantag från detta.
Du kan branschen bättre en mig men på min tid var det ganska bedrövligt.Jo visst, men det är ju i så fall lika vanligt (eller snarare lika ovanligt - för det är extremt ovanligt) att konstgjorda stenar och bakgrunder innehåller farliga ämnen. Så detta är inget problem.
Håller helt med! Pelargoner, etc. är ett sattyg i ett akvarium. Är det fortfarande ampelliljor och fredskalla som är populärast som akvarieväxter? Tallstubbar och annat från naturen får man nog klassa som snålhet eller okunnighet. Det senare gäller nog för mitt exempel om koraller i diskusburkar också.Det är nog i så fall oerhört mycket vanligare att vattnet blir förgiftat av t.ex. rötter man plockat i naturen eller att vattnet blir dåligt av att man har "krukväxter" i akvariet
Jag tror nog vi är ganska eniga egentligen! Men den stora frågan kvarstår. Hur kan vi slippa tokig lagstiftning eller förbud angående hållande av hus djur? Jag tror faktiskt inte fiskar kommer att vara i frontlinjen här utan kommer sannolikt att vara ett undantag, på gott och ont.
Såg inte detta innan jag skrev!: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141296