Hej igen!
Mina vattenprover har utförts i djuraffären på två olika ställen. Så därför vet jag inte vad det är för slags tester det är. Det var där dom sa att jag fått in just sjukdomen Odium och skulle medicinera med odinol. En tredje butik i det hela rör till det lite mer och menar att jag kunde ta en annan medicin som heter Odimor men det menar veterinären som jag har kommit i kontakt med i en fjärde butik att det endast är för något annat som inte jag haft. Så just nu står jag här med fyra butiker som säger olika saker till mig vad jag ska göra.
Det här med pH-värdet var skyhögt för några veckor sen, nästan dödligt enligt ena butiken och fick tips på vad jag kunde göra. Dels ta bort vita stenar och plocka i mer rötter. Nu har jag fått koll på det med och ligger på ca 6,8-7,2.
I akvariet (240 l) går nu 3 scalarer, 1 dvärg gurami blå, 2 seamesiska algätare och en gibbicepsmal.
Det är dom fiskarna som flyttats över från 112 liters akvariet som jag hade smittan i. Just nu har ingen fisk blivit sjuk och ingen har dött. Ena seamesiska algätaren var sjuk men har nu blivit frisk igen och är som den brukar. Den blev slö och la sig på bladen och sugproppen, men åt som den skulle och kunde simma runt som bara den ibland innan den återgick till att ``lägga sig´´ på något.
Jag har inte sett någon sammetsbeläggning på fiskarna. Mina fjärilsciklider (alla 6 döda) tappade färg och blev krokiga i formen.
Mina 3 döda scalarer dog under en natt. På kvällen var dom som vanligt, blev slöare under kvällen och morgonen där på låg dom döda. Alla dog inte samtidigt!