Han har så långt fler budskap än att det är människan det är fel på. Han pratar nästan alltid om att hundar försöker "ta över ledarrollen" eller "klättra på rangstegen". Han säger även ofta att hans metoder är precis likadana som vargar använder sig av, men detta är helt galet. Han har inga som helst belägg för att hundar skulle vara "Karriärdrivna", det är något väldigt mänskligt. Vad gäller "naturliga metoder" säger de flesta studier på vargar i det vilda att de är mycket kärleksfulla och tålmodiga mot varandra.

Jag håller med om att problemen som skapas så gott som alltid beror på ägaren och inte hunden. Men det är inte särskilt mycket att komma med. De flesta människor har rätt på någon punkt i sina argument, men det behöver inte betyda att de har rätt i allt. De senaste åren har man sett tydliga tendenser till att människor tränar sina hundar med "hårda metoder", dvs de träningsmetoder som bl.a. Cesar, Fredrik och Barbro förespråkar. Jag tycker mig se en viss korrelation mellan uppsvinget för hunduppfostringsprogram på tv och denna hårdare hantering.

De senaste avsnitten med Cesar som jag sett på tv är när han tar med sig problemhunden hem till sig och "rehabiliterar" den. Varför gör han det om det är människan som är problemet? Du kan inte lösa problemet utan ägaren, om de nu ska få tillbaka sin hund, vilket de ju får i slutet av avsnittet. Vad ger det för budskap? Om du får problem med din hund, låna ut den till någon annan som får ta hand om problemet så du slipper?

Det finns så mycket bättre alternativ till Cesar! Som jag tidigare nämnt så brukar Victoria Stilwell använda trevliga metoder som ändrar beteendet hos framförallt ägarna, inte bara hunden. Vill man läsa böcker om hundträning rekommenderar jag varmt Anders Hallgren. Han är en av mycket få riktiga hundpsykologer, och han har en fantastisk filosofi som bygger på vetenskap och ny forskning.