åheim skrev:
Klassiska makaroner är inte särskilt porösa! Det finns porösa makaroner men de ska vara i sista filtreringsteget för att de ska vara biologiskt effektiva, sätts de först i filtret så kläggar de fina porerna genast igen och de blir lika ineffektiva som klassiska makaroner! Biobollar däremot har en mycket större yta än de klassiska makaronerna! Syftet med biobollar framför mattan tja, den bidrar nästan enbart med en biolgisk rening och ingen mekanisk vilket mattan gör och det kan vara önskvärt med ett enbart biologiskt media också, men sen finns det förstås mer och mindre effektiva biobollar;)!

Vad är dina åsikter om detta med olika filtermaterial?

Hade jag läst från början hade jag väl förstått vad som menas med makaroner. Eheims förfilter-rör antar jag. Ser inget fel i att använda dem, den mekaniska filtreringen på grov matta är inte högeffektiv och det är väl lättare att göra rent en påse rör än en svamp.

Jag har inga särskilda synpunkter på filtermaterial, använder i stort sett enbart mattor själv. Så enkelt som möjligt är den princip jag går efter. Skulle nog aldrig fundera på biobollar, behöver man extra yta är väl Ehfi-substratet eller BioMax eller liknande mycket bättre.

Lite intressant är det att trots att några här höjer Eheim till skyarna använder man inte Eheims rekommendationer hur filtret ska inredas:)

Tobbe