Fullt möjligt att det är som du säger att det är den tredje individen som är ute på lite störuppdrag. Det som var intressant var att jag köpte tre stycken och de kom överens först, men tillslut mobbade två ut den tredje rejält så jag fick ta den åt sidan och lade den ensam i ett eget akvarium som en lösning tills jag köpt ett större. Senare flyttade jag även över de andra två, även det som en nödlösning, men jag var beredd på att samma fight skulle uppstå. Den fighten kom dock aldrig, istället så såg jag då stimmet med yngel stå vid framrutan en dag och alla tre står i olika försvarställningar runt yngelhopen och har försvarat dem kollektivt. Väldigt intressant att se då jag aldrig sett tre stycken ciklider försvara yngel tillsammans tidigare. Då akvariet inte är långt så är det ingen yttre gräns som den försvarat heller, utan alla tre har stått precis runt detta yngelstim.
Hur stora brukar ynglen bli innan de får klara sig själv? Just nu är de ifrån storleken på ett nyfött guppyngel till ca ½-centimeter och vissa kan man se att de börjar likna prinsessor med ryggfenan och allt.