Detta är mina egna observationer och råd så ta dom som du vill.
Vattenbyte: Jag skulle byta 1/3 var 3 dag en tid framåt, 2-3 veckor eller så. Då hinner eventuell klor och buffertmedel gasa ur respektive reagera färdigt mellan vattenbytena.
Jag skulle nog suga bort ”skiten” I nuläget eftersom du vill ha koll på Kvävet. Växterna klarar sig säkert ändå. Speciellt eftersom du kommer att stressa bakterierna i filtret med vattenbytena.
Nu litar jag inte på ”krafs” som säljs i djuraffären. Så ta bort ankare, etc. konstgjorda stenar och grottor kan vara gjorda av folk som inte är akvarister. Typ bly i leksaker för barn från Kina. Min personliga åsikt är att ankare, dödskallar, skeppsvrak, etc inte hör hemma i att akvarium.
Aktivt kol: Ta bort det eller ersätt med nytt. Använd endast sånt som är avsett för akvarium bruk då det annars kan vara impregnerat med diverse metaller. Att ha gammalt kol kvar kan leda till att det du tog bort med det kan fälla tillbaks i vattnet.
Vattenbyten och filter rengöring. Gör detta vid olika tillfällen så får du en lugnare miljö för bakterierna.
Låter lite konstigt att du inte har behövt göra rent åtminstone visst filtermaterial. Vad har du för filter/pump?
Frågan om alger var pga att dom inte gillar koppar. Koppar i vattnet dåligt med alger!
Fiskarna: Malarna mår fint eller hur? Inga dödsfall där? Guppy och platy har troligtvis hållits i starkt saltat vatten innan dom kom till dig. Kanske med andra livsuppehållande ämnen också. Detta kan även gälla andra fiskar såsom zebrafisk och eventuellt sorgmantlar. Eftersom malarna inte gillar salt har dom troligtvis hållits i vatten liknande ditt. Guramina var nog stressade till döds och nitrit spikade.
Jag kan ha totalt fel här men eftersom vissa fiskar lever väl (malarna) så kan det ligga något i detta.
Kom också ihåg att nitrit förgiftning inte behöver ha omedelbar verkan. Det kan ta ett tag innan fiskarna dör.