Först av allt. Jag brukar jag behålla min lite galna tankar för mig själv men nu kan jag inte hålla käft.
Det finns inga dåliga hundar bara dåliga ”ägare”. Kan man verkligen äga en annan levande varelse? Jag föredrar vårdnadshavare. Detta gäller förövrigt både folk och hundar.
Jag har i många år tagit hand om ”galna hundar”. Visst har jag ett och annat ärr som bevisar att jag gjort ett och annat fel men det är jag som gjort fel inte hunden!
Förrestenn tittar ni på Cesar Millan? Tror has program visas i Sverige också. Tror programmet heter ”Manen som pratar med hundar” vilket är exakt vad han INTE gör! Jag har använt samma metoder som Cesar i hela mitt liv och vi är båda LEVANDE bevis på att det funkar.
Jag skall inte gå in på olika metoder det viktiga är att det finns klara regler för hur folk och hundar kan leva i harmoni oavsett ras på både folk och hundar.
I ett laglydigt och reglerat land som Sverige borde det vara lag på ”körkort” för att hålla husdjur. Detta gäller för övrigt för barn med!
Cesar säger alltid ”Jag tränar folk och rehabiliterar hundar” . Om man tränar folk slipper man rehabilitera hundar!
Jag vet inte hur många gånger jag arbetat med en hund (eller annat djur) och dom har blivit helt normala. För att sedan lämna tillbaks dom till dess ”vårdnadshavare” och efter en vecka har hunden haft ett återfall. När man sedan, ofta efter att hunden blivit avlivad undersöker varför det gick fel blir svaret undantagslöst att ”vårdnadshavaren” inte följt råd och regler. Man har nog funderat mer än en gång vilken som egentligen borde ha avlivats.
Apropå avlivning: Jag har faktiskt tvingats avliva hundar för att dom varit galna! Men detta har undantagslöst berott på någon sjukdom, rabies, hjärntumörer, etc.
Jag tycker därför titeln på den här tråden är fel. Det skulle stå:
”Förbjud vissa människor att inneha Rottweilers och andra hundar”
Bosse i Guatemala