Hej,
Vist kan massdöd av alger framkalla hög nitrit men jag tror inte det är problemet.
Och naturligtvis beror färgförändringen på att det inte kommer in ljus. Jag skulle inte oroa mig för det just nu om det inte är stora mängder alger vi talar om. Då kanske du skulle försöka få bort dom.
Easycarbo: Generellt angående undermedel. Var försiktig med allt du häller i akvariet speciellt om du inte vet exakt varför du gör det. Tänk efter före är ett bra råd. Apropå råd, lyssna på dom och fråga varför bilda dig en egen uppfattning och besluta om du vill följa dom. Speciellt om det är någon som tjänar pengar på det du blir rekommenderad.
Hinkar och koppar: 2 graders skillnad brukar de flesta fiskar klara om du ligger runt normaltemperatur för den fisken. PH är kanske mer känsligt så mät det i påsen och akvariet. Om det inte är för stor skillnad så skall det gå bra. Ju större skillnad ju längre tid. Tänk också på att fisken ”skitar ned” vattnet i påsen relativt snabbt och gasutbytet inte funkar särskilt bra i en öppen påse.
Det är alltid en hel del stress involverad när man flyttar fisk men friska fiskar fixar det bra normalt.
Det är viktigare att du bevarar hälsan på dina gamla fiskar en att försöka optimera för dom nya!
Jag tror ni gör rätt i att ta det lugnt. Låt akvariet vara i fred. Men kanske ni skall använda akvariets magnecyl. Byt 10-20% av vattnet ofta kanske var annan dag eller så under en tid. Endast rent kranvatten. Inga tillsatser, please!
Men om fiskarna slutar dö så låt naturen ha sin gång så skall det stabilisera sig självt.
Låt sanden vara om fiskarna slutar dö!