Tack :) Ja du, hur jag gjorde.. blixt ovanför akvariet och ett makroobjektiv är väl det som behövs. Det är dock omöjligt att få till bra bilder i akvarium där vattnet är riktigt mörkt, vattnet var relativt klart i de akvarium där dessa bilder togs.

Jo, det kan vara lite svårt att se vad som händer. Speciellt vissa arter är ju skyggare än andra. Jag brukar oftast se honorna medan hanarna ofta håller sig undan. När de väl börjat leka så verkar de hålla på ett bra tag, men jag har än så länge inte hittat någon direkt "trigger" för lek utan det verkar mest ske spontant när vattnet är bra och fiskarna i bra kondition.

De blir dock inte så skygga när man har dem i den typen av akvarium som jag beskrev ovan, dvs alla sidor täckta. Det blir som en mörk "box", och då behöver man inte ha så fruktansvärt mycket inredning i akvariet så att man aldrig ser fisken. Räcker t.ex. med ett par löv som gömställen. Har heller inget substrat i dessa akvarium och det funkar bra, men får en del obskyra alger som man aldrig ser några andra akvarister prata om :p Annars är ficklampan din vän.

Vore helt klart kul om vi vore några i Sverige som satsade på att hålla dessa fiskar långsiktigt, intresset verkar i allmänhet svalt i Sverige. I Danmark vet jag två som odlar Parosphromenus, annars verkar de flesta odlarna finnas i Tyskland.

Vilka arter håller du numera, legob?