1. Det håller jag fullständigt med om, men det är enligt mig fortfarande ägarnas ansvar och inte rasens ansvar att rikta energin till något bra.

2. Det farliga med det där att man lätt börjar hårddra regler som tillslut slutar i helt galna förbud. Det finns även folk som inte gillar att veta att spindlar och ormar hålls i hus i grannskapet, är det då rätt att förbjuda hållning av dessa? Jag skulle säga att mängder av förbud hit och dit begränsar mer än obehagskänslor (som dessutom går att jobba bort).

Apropå det sista där, håller med, människor med fobier (som ju går att bota, och det borde ju ligga i deras intresse att bota det, eftersom det är begränsande för dem) ska inte få hindra andra människor att utöva en fullständigt ofarlig hobby, som t.ex ogiftiga ormar, som är betydligt ofarligare än stora hundar. Har för mig att det finns nå´n kvinnlig politiker som vill förbjuda ormar för att hon har ormfobi, lätt att dra paralleller till den här tråden. Se´n tycker jag ju inte att giftormar hör hemma i lägenheter, men det är en annan sak.

Dessutom tar som sagt förbud inte bort ett "problem", utan gör bara att det går under jorden, och förvandlar det till ett verkligt problem.