Rent allmänt klan man nog säga att det är att Volvofabriken har ett oerhört stort påslag på sina bilar, jämfört med vad akvariebakgrundstillverkarna har.

Så Klotte och Dahlberg - varför inte själva köra igång en egen tillverkning om det nu är så stora förtjänster;)

Vill man förövrigt kolla hur stort överskott ett AB ger så är dessa företags bokslut offentliga (åtminstone de svenska) och finns att kolla på nätet om man är intresserade.

Precis som jag misstänkte.

När jag och ett par kompisar i skolan hade ett UF-företag (ung företagsamhet) skulle vi göra musmattor men de kom aldrig till försäljning pga att ena leverantören strulade och stjälpte företaget. För att vi skulle gå med någon slags vinst så vi kunde flytta tillverkningen fick vi ett pris på 350-400kr/st om en pilotserie på 200st (om jag mins rätt). Då skötte vi ändå monteringen, marknadsföringen och distributionen själva.

Om man räknar med marknaden 200st akvariebakgrunder kan inte vara en så dålig försäljning för en pilotserie med tanke på marknaden och att då hålla ner priser på en sådan produkt efter alla räknade omkostnader kan inte vara lätt. Det må se dyrt ut på prislappen och i plånboken men jag är banne mig imponerad av deras skicklighet.