Mumin skrev:Jupp, det är tydligen en allmän erfarenhet att affärer inte vet något om fiskar, men desto mer om ekonomi.
Jag har också paj på kroppen, men maken satte in en utdragbar slang i badrummet och en snabbkoppling på badkarskranen så jag behöver inte bära en liter ens när jag byter. Kan verkligen rekommenderas.
En handlingsplan skulle kunna vara så här;
-skaffa nitrit test och testa varannan dag så du ser om det är det som är problemet.
-byt vatten, lite men ofta och regelbundet.
-dra ner på matningen, både mängd och tillfällen. Fiskar är kallblodiga och behöver inte äta för att hålla kroppstemperaturen uppe. En gång varannan dag är lagom.
Tänk igenom vad ni har i karet, har ni plastleksaker, stenar eller grenar utifrån? Ibland
är det så enkelt...
Har nitrittest hemma och den visar inget nitrit.
Vattenbytena har nu underlättast tack vare min sambo som fixar allt. :)
Men rä alltså en liten flinga per fisk och dag för mycket? Räknar inte ålarna så 3 små flingor om dagen max ibland glömmer vi mata dem så då får de inte förrän nästa dag.
Allt som finns i karet är köpt från affären. för det misstaget gjorde första gången vi starta kar att vi stoppa i någon döskalle som var snygg men som inte var köpt i djuraffären. Resultera i att alla ansistrus dog.