myslas skrev:
Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.
Nej såklart det inte bara magiskt blir bättre, vore dumt att påstå det! Det är ju fortfarande "ny" teknologi som behöver besmästras för att få ut det bästa möjliga, men det som verkligen är bra tycker jag är mycket bättre än dvd. Sen finns det ju riktigt kassa versioner också, tyvärr.
VisualDarkness skrev:Sedan är frågan om det är Blu-ray som format eller bara saken att man lagt ner tid på restaureringen som gör den stora skillnaden. Blu-ray har en högre kapacitet när det gäller bilden och inte minst högupplöst, men någon mirakelpryl är det icke. Sagan om ringen har man hört ska vara mardrömsexeplet när det gäller undermålig konvertering.
Men dom behöver ju inte göra någon direkt ändring eftersom det är ju kapaciteten och teknologin som saknades förr (kapaciteten på skivan och teknologin för TV'n) som gjorde att dom inte kunde visa den höga upplösningen dom kan idag. Rullarna med film (kommer inte på namnet just nu) som fortfarande används för att spela in filmer vi ser idag har en upplösning mycket högre än 1920x1080P (vilket är full HD) så egentligen så har vi mycket mer detaljer att hämta när teknologin utvecklas ännu mer. Just upplösningen film spelas in i från kameran hittar jag inte just nu, men jag vet att den är bra mycket mer än den full HD filmer spelas upp i.