Efter gårdagens rätt trista filmmaraton så körde jag på ett lite säkrare kort ikväll, Repulsion av Roman Polanski. Mycket läskig och mycket bra, 8/10.
Angående DVD vs Bluray så bör det väl sägas att en film inte automatiskt blir av bättre kvalitet för att den läggs på en bluray-skiva. Precis som när DVD var nytt så släpps det tyvärr en hel del undermåliga utgåvor på bluray för tillfället. Men när det restaureras rätt så blir det en stor skillnad, och då kan jag ändå bara se filmer i 720p. Pixars filmer på bluray är väl så nära referenskvalitet man komma just nu.
Annars är jag imponerad av hur stor skillnad det blir på en välrestaurerad äldre film på bluray. Som exempel kan jag ta den nya utgåvan av Trollkarlen från Oz. Man kan knappast tro att det är en 70 år gammal film man kollar på där. Fantastiska färger och fullständigt överlägsen kvalitetsmässigt alla andra versioner jag sett av den. Repulsion som jag såg på ikväll var också av fantastisk kvalitet så även för svartvita filmer kan det vara stor skillnad.