Marnat skrev:Än så länge så har åtminstone detta paret varit ganska lugna, både hona och hane visar upp sig för varann men de har inte visat några tendenser till aggresivitet.
Vi får hoppas att det håller i sig, vidare kommer mer bilder på dessa skönheter i helgen förhoppningsvis, då med riktig blixt etc.
Ser fram mot mer bilder på Schwarzkinn! Man blir riktigt sugen på att köpa några när man läser om dina och Winnies!
Just nu kämpar jag med en grupp Ap. Steindachneri i mitt 550 liters. Jag besökte Akvarielagret i Bromma för några veckor sedan och hittade ett akvarium med troligen enbart Steindachneri honor. (Stor besvikelse eftersom jag har letat efter arten i flera år!)
Men så hittade jag ett akvarium i ett annat hyllplan där det simmade 2 st Apistogramma Ortmanni (så var akvariet uppmärkt) Båda var storväxta, och hanar! Vi som var med på 80-talet vet att Ap. Steindachneri gick under namnet Ap. Ortmanni. Och så var det i detta fallet också. Naturligtvis så köpte jag de två Ortmanni hanarna och 4 st Steindachneri honor.
Så det blev ett kanon köp i alla fall! Jag stoppade ner en hane i 550 liters med tre honor och den andra hanen och den minsta honan i ett 50 liters. Två dagar senare lekte det ensamma paret. Men på den fjärde dagen hittade jag hanen död.
Vet inte vad som orsakade dödsfallet.
Men nu får jag inte förlora den andra hanen, så nu gäller täta vattenbyten och bra mat tills det dyker upp yngel i 550 liters akvariet. Jag vill ju ha min Steindachneri koloni!!