Du måste få tillbaka balansen i karet. Mörkläggning hjälper inte så länge du har för lite goda bakterier i filtret.
Kör på med Nitrivec och inga vattenbyten. Skall du byta vatten så är det jättebra om du kan få tag på vatten från ett inkört akvarium. Ta det lugnt med matning och avvakta minst en månad. Jättebra om du under den tiden kan skita ner pump, filter och bottenmaterial med grums från ett skitigt inkört filter så ofta du kan. Håll koll på nitriten. Blir det grögrummligt i stället börjar det gå över i svävaralger i stället. Det är ganska vanligt och inget att vara orolig för. I min värld har det varit ett tecken på att vattnet börjar mogna. Jag har tillåtit mig att byta lite vatten när det blir jättegrönt men inte så länge det är vitgrummligt och ingen nitrit. Du kan testa att krama ur filtret försiktigt i akvariet. Försök skita ner på det viset så mycket det går. Tillslut säger det tjoff och blir kristallklart. Ett flockningsmedel funkar mot svävaralger men inte infusorier. så det är ingen idé så länge det är vitgrummligt. Håll koll på PH (eller fiskarna) om du kör flockningsmedel.