Det funkar hur bra som helst att fylla i vatten o låta det blandade vattnet svämma över o ut ur baljan.
Problemet är bara att det är ineffektivt o vill man förhindra en anrikning med den metoden så går det åt ca:5 ggr mera vatten är att göra samma sak med ett 100 % vattenbyte. 5 ggr mera kranvatten är en enorm skillnad.

Om det nu är anrikningen man vill åt med sitt vattenbytande.

Nu går det åt lite mindre än 5 ggr i verkligheten mest för att N försvinner på annat sätt o framförallt så accepterar man en viss anrikning. Men framförallt så accepterar fisken en relativt hög dos N om den är i rätt form (långt över vad som är bra för fisken).

Det finns många andra sätt att förhindra anrikning än vattenbyte, men det är inte det vi diskuterar. Saltakvaristerna har dragit den tekniken längst inom vår hobby. Dom är otroligt duktiga på att hålla koll på sitt akvarievatten och byter mycke små mängder vatten för denns skull.
Ja har hållt på att pilla med den delen ett tag oxå genom att få växterna till att begränsa anrikning, i det karet bytte ja vatten en gång i halvåret. Skrev en artikel i Ciklidbladet om just det för något årsedan. Men som sagt det kräver en hel del mätande o pyssel för att det ska funka bra:)

Problemet med många av akvareifrågor är att man kopierar rutiner från odlingsvärlden.
Det massiva vattenbytandet i Discusakvarium är en sån sak.
Räkmix är en annan.
Vattenbytes tekniker är en tredje.

Man ska komma ihåg att odlare ofta har en enorm kunskapsbank o ofta byter stora mängder vatten.

O ska man kopiera de teknikerna rätt av så måste man ta sig en funderare på några frågor. T.e.x varför byter just jag vatten? O gör jag det för mig o mina fiskar på bästa sätt?

Ja gillar dom här frågorna som ni märker:):):)

Som sagt alla ni är välkomna till vår nystartade akvarieförening här i Växjö.
Ja driver b.l.a två simhallar här i Växjö o ja kommer under året att ordna en rundvandring i reningsverket.