akvavirum skrev:Kalasbra idé egentligen! Jag ibillar mig att till 99% är det inte hunden det är fel på utan hundägaren som gett sig in i något den inte kan hantera - vilket därmed resulterar i icke önskade beteenden på hunden. Detta är det såklart fel att belasta hundrasen för.
Såklart märks det mer med större hundar, tex rottweiler - men det finns banne mig de med "små" hundar också som skulle behöva gå en hundkurs... Hur många ggr som helst man möter små hundar och dess ägare på promenaden och fasen vad de små försöker trigga igång andra hundar, större eller inte - OCH ägarna säger inte ens åt dem.... de är ju så små och söta.... MEN orsak och verkan = en dag möter de kanske tex en okunnig ägare med stor hund .... slafs säger jag då.
Så visst skulle alla behöva gå en hundkurs/lämplighetskurs - även om det nu såklart finns mer eller mindre lämpliga hundägare - för hundarnas skull.
Man kan ju tycka att folk ska ha såpass självkännedom att man inser att just "den" skulle jag inte kunna ha, tyvärr - men så är ju bevisligen inte fallet.... plus att man kanske kan få vägledning inför kommande hundköp, för största, bästa reslutat i det forsatta livet MED hund. :)
"Hur många ggr som helst man möter små hundar och dess ägare på promenaden och fasen vad de små försöker trigga igång andra hundar, större eller inte - OCH ägarna säger inte ens åt dem.... de är ju så små och söta.... MEN orsak och verkan = en dag möter de kanske tex en okunnig ägare med stor hund .... slafs säger jag då"
A fy tusan! Hur många som helst av småhundarna är ouppfostrade!
Vi har en här i vår by och hon tycker vår boxer är så hemsk som morrar åt hennes lilla bichon frise, som alltid triggar igång vår boxer genom att morrande och skällandes dra som en galning i kopplet mot oss. Men det är våran hund som är farlig:/.