Wistyl skrev:Ibland när jag har tänt akvariet så har det inte tänds. det har liksom blinkat till och sedan slocknat. då så ska jag lyfta upp och kolla vad som är fel och då tänds det. det är alltid när jag lyfter upp locket som de tänd. Nu verkar de ha sloknat för gott så då har jag två frågor.
Hur länge håller ett lysrör?
Om man har två lysrör gör det något om det ena är sönder. altså kan ett lysa själ. jag menar inte att jag ska ha det så jag undrar om ett går i sönder kan det andra lysa fortfarande då?
Tack på förhad kram malin.
Det låter lite som att antingen röret eller glimtändaren/glimtändarna börjar bli halv dålig. Ett lysrör kan hålla väldigt länge beroende på sort men ungefär 10000timmar men tappar väldigt mycket effekt efter tidens gång, så lysrörsbyte helst ca 1ggr per år och byt även glimtändarna för att utnyttja lysrörets fulla kapacitet.
Du kan ha ett lysrör igång om detta går beroende på om det är seriekopplat eller singel, Har du två lysrör och två glimtändare så har du förmodligen singel och då kan du ha på ett rör medans det andra är av, om du bara har en glimtändare åt båda rören har du serie och då måste du ha igång båda rören samtidigt./Patrik