Jag har precis fått 11 yngel plus att jag har fått 10 yngel vid tidigare tillfällen.
Du märker ganska fort på honan om hon är nära födsel. Om det skulle vara så att du missar när hon föder så leta bland växter och andra bra gömställen. Yngelkasse är ingenting jag rekommenderar i första hand. Helst skall du ha ett eget kar för ynglen. Anledningen till detta är att dom blir starkare och större mycket snabbare än om du har dom i en yngelkasse. Sedan är det fruktansvärt fult med en sådan liten plast box (personligt tycke!). Jag har mina 11 yngel i ett eget yngelkar just nu och jag gissar på att dom är redo att släppas ner i det stora karet bland dom andra fiskarna om ca 1 - 2 veckor (har haft dom sen 16/3). Den förra kullen jag fick gav jag bort 8 yngel nästan direkt vid födsel och behöll 2 st. Dom hade jag i en yngelkasse ca 5 - 6 veckor innan dom var tillräckligt stora. Får hon ynglen bland dom andra fiskarna och du skulle missa detta skulle jag vilja säga att det inte gör någonting om du har mycket gömställen för dom. Sedan är det också så att du kommer att få flera kullar av dina Mollysar. Själv har jag 3 st Segelfensmolly och 3 st Black Molly (1 hane och 2 honor av varje) och dom har fått yngel 3 ggr sen December 2009.
Men som sagt så rekommenderar jag ett eget kar för ynglen. Jag har ett på endast 40 liter och det räcker gott och väl.
Vad har du för andra fiskar i karet och hur stort är det? Mycket växter och grottor?