Går det inte och köns bestämma dem hyfsat? För mig att hanen oftast hade en mer markerad "näbb".

Den enda skillnaden jag ser på de två som "leker" regelbundet, är att den ena är markant större än den andra....Men om det är en garanti för att de är av olika kön, det vet jag inte.....de kan vara olika gammal också....så det ger inte jag mej på att påstå....;)

Och om det beror på att de är obefruktade, så kan det väl helt enkelt vara så att hanarna ofta är sterila? Och se´n kan ju dessutom två honor "leka" tillsammans.

Jo uppenbarligen så kan ju iaf två honor leka vad jag har förstått det....jag har bara inte vetat om det innan;) Men om det nu är så att hanarna oftast är sterila, då blir det ju iaf svårt att dra upp yngel efter dem....artificiellt eller naturligt....och det ställer mej tillbaka till en av grundfrågorna....Hur kan de då vara såpass vanliga och inte speciellt dyra i handeln?? För hur man än vänder och vrider på problemet, för att det ska bli avkomma, så krävs det en hane och en hona.....Om de inte är som vissa reptiler och groddjur som är hemafroditer......Och jag har svårt att tro att det är så med Papegojan.....