Jag gillar att debattera och hoppas ingen tar illa vid sig, det skrivna ordet kan lätt uppfattas som hårt, men tro mig; jag ser det som en intressant debatt och inget annat.

Ni pratar om hat och viljan att mörda. Hat och aggressivitet är iofs inte samma sak och hos alla flockdjur är just aggressivitet en viktig egenskap för att etablera rangordning samt att skydda gruppen mot andra grupper och andra fiender. Dessutom är aggressivitet en avgörande komponent i jakten. Om ni vill kalla detta något annat så är det ok, men just dessa egenskaper går att avla på eller så råkar de hänga med om man avlar på annat. Exempelvis så skulle det hypotetiskt kunna vara så att om man vill ta fram en hårdför kamphund (ras med egenskaper som gör den till vinnare i kamper mellan hundar eller egenskaper som handlar om att förutsättningslöst anfalla och bita hund eller annan djurart såsom exempelvis människa) så är det i botten dessa och kanske även andra genetiska egenskaper man letar efter.

I praktiken behöver man inte veta något om gener utan det räcker att avla på djur som visar upp så aggressiva egenskaper som möjligt. Resten är vetenskap.

Nu vet ju alla att sådan avel har förekommit under mycket lång tid och vi vet också att man på kort tid (ett antal tiotals år) helt kan förvandla en ras till en annan ras. Både mentalt och fysiskt. Om någon påstår att människor inte avlat på egenskaper som gör dem till bra kamphundar så ser jag inte det som ett seriöst inlägg.

Att det skulle vara genetik bakom att en hund gör skillnad på människa och fä är obegripligt. Att en hund skyddar en människa eller håller ihop en flock är helt enkelt i botten baserat på att det är ett flockdjur och att människan eller fåren eller vad det nu är innefattas i den egna flocken, ingen magisk människo eller vallnings-gen som styr det hela.

Nedanstående ställer jag mig frågande för hur du kunde komma till den insikten, den förefaller obegriplig för mig.[:o]

Ursprungligen postat av Pickles
Naturligtvis kan du genom avel framhålla individer med "skyddsinstinkt" präglad på människor vs andra arter.