Ja, att helt enkelt ta bort algerna kanske kan vara ett sätt att bli av i alla fall med den synliga biten. Jag läste dock något här på forumet om att det är dumt att ta bort algerna t.ex. via blompinne eftersom man då bara sprider ut "sporerna" ännu mer så att algerna får nya fästen (nu är ju mina alger i och för sig nästan överallt redan, så det skulle kanske inte göra någon större skada... :(). Stämmer det?
EasyCarbo har jag också funderat på att införskaffa. Jag kanske får göra det och se om jag märker någon skillnad. Dock har jag några vallisneria spiralis i akvariet också (jag har alltså fler växter, anledningen till att jag bara nämnde de andra är ju för att de är ganska snabbväxande vilket ju sägs motverka algtillväxt) vilka jag i och för sig har haft lite problem med (de trådar sig i toppen, blir genomskinliga och går av) men jag läste att de tydligen kan reagera negativt på EC. :confused: Men kanske kan det vara värt att prova i alla fall om det kan hjälpa mig att bli av med algerna.
Tack för svaret!