Rosali skrev:[QUOTE=Tischa;1379737] Om hundrasen är sönderavlad är det väl dags att sluta avla på den??????
För att tillföra lite fakta;
Om en hund kan kallas sönderavlad så är det dax att felsöka och försöka avla bort felet. I schäferns fall är det fysiska fel och det största sveket emot dem är att blunda för det.[:(!]
Hos en rasren pitbullterrier finns såna rasfel. De så kallade pitbullhundar som hamnar i felhänder är ytterst sällan rasrena. En rasren pb är nämligen inte så stor - alltså inte så macho. Dem är heller inte så vanliga (ca 450 st i Sverige) Den vanligaste machoblandingen är amstaff/rottweiler som sedan kallas av sin ägare för pitbull.
Varför kallar man dem då för pitbull när dem inte är det? Jo, för att fördomar är självuppfyllande profetior. För att de vill att folk ska vara rädda för deras hund. Så länge vi fortfarande känner rädsla för ordet "pitbull" - lika länge kommer de så kallade "pitbullhundarna" vara farliga.
På 70-talet ville massa människor förbjuda schäferhundar. Då var det dem som var de otäcka på precis samma grunder som för Pitbull idag.
Lite FAKTA om amerikansk pitbullterrier;
Detta är en hundras avlad för hundkamper. För att de ska bli bra kamphundar krävs lättlärdhet och kamplust och välvilja emot människor (för att de ska vara beredda att dö för sin ägare). Alla exemplar som var aggressiva mot människor togs bort eftersom dessa är värdelösa kamphundar. :D
Detta kan jämföras med vakthundar som faktiskt är avlade för att skrämma människor - till skillnad ifrån kamphundar. Eller rävjaktshundarna som är avlade för att slita sönder rävar. Varför vill då ingen förbjuda dessa? Enkelt; RASISM och media. :(
De flesta som äger så kallade kamphundar är invandrare - en mycket lättare grupp att hata och frukta än jägare och godsägare och andra överklassmänniskor.
Själv skulle jag idag inte kunna tänka mig något annat en en hund av bullterrier/kamp sort. Och jag är liten kvinna, svensk och högutbildad. I mitt område är 50% av hundarna någon "skrämmande" sort och ALDRIG har jag sett någon av dem vara aggressiv mot andra hundar. SUG PÅ DEN!!