lofstrog skrev:
Vad som är OK temp beror på vilka fiskar man har.

Platy har inga problem med lite lägre temp men tex kardinaltetror som är en vanlig tetra i SA-samanhang skulle jag aldrig hålla under 26 grader då den lätt drabbas av vita pricksjuka då.

I mitt 720L med diskus håller jag 29 grader och skulle aldrig stänga av doppvärmaren trots sommar och varmt. Doppvärmaren har ju termostat som slår av när den inte behövs.;)

//Roger

Det spelar mig eg ingen roll om den är på eller inte (det skulle vara elräkningen isf, men jag kan inte tänka mig att den drar så mkt el). De tetror som jag funderar på har jag förstått klarar lite lägre temperaturer (fantomtetra, röd fantomtetra och rosentetra). Iaf. när jag slog på ljuset i morse låg tempen på 25. Diskus har jag förstått är rätt krävande öht, och vill ha ganska hög temp väl, så det är väl skitbra att du får upp den så högt, har läst om andra som har stora problem och dra upp tempen.

Självklart har jag inte värmaren avstängd om jag har fiskar i karet som kräver högre temp. Jag flyttade iaf undan doppvärmaren så den sitter i filterfacket nu...den finns alltså kvar, men den syns inte och det blev skitsnyggt i akvariet.