Jag har under två år fått byta ut två Tetra doppvärmare efter att de höjt graderna i karet radikalt bara under en natt. När jag tog ur en av dessa rök det om den för att den var så het och man brände sig på den.

När det kommer till frågan om att inte använda doppvärmare Vs. att göra det så vill jag bara poängtera att alla inte har 22-25 grader hemma i husen/lägenheterna. Vi har exempelvis ständigt 18 grader inne under vintern och kanske ett par grader varmare under sommaren. Skulle vi höja temperaturen under vintern skulle vår värmekostnad öka med sisådär 20% i månaden vilket det inte är värt. Dessutom trivs jag i sval luft, både inne och ute. Min erfarenhet är att akvarievatten alltid håller sig ett par grader svalare än inomhustemperaturen och jag vet inte en enda fisk (förutom möjligtvis gudlfiskar, koi och karp) som trivs och mår bra i 16-18gradigt vatten. Därför är doppvärmare nödvändigt för många av oss, året om, sommar som vinter.

Själv kör jag numer enbart på Jägers doppvärmare eftersom jag själv aldrig fått fel på en sådan *Peppar peppar* Tycker dessutom att de är mest pålitliga och korrekt med att ställa in graderna också om man skaffar en med rätt watt i förhållande till karets storlek.