1. Jag hade ett gäng i ett gammalt akvarium på 100 liter och det funkade väldigt bra. De hade vanliga små "trähus" som man kan köpa för gnagare. Det är sant att de tycker om att gnaga på huset men ett stabilt hus håller länge.
2. Vanligt burspån funkar bra, men tänk också på att de gräver en himla massa så om du inte har en tät bur blir det mycket som far ut ur buren. Släng gärna ner lite vanlig hushållspapper också. De gör små bäddar av det.
4. Jag skulle rekommendera en övervåning eftersom både mat och sand blir full med spån efter deras grävande annars. Som sagt, De gnager på det mesta men är det bara tillräckligt tjockt så går det inte på en dag precis. Jag hade ett gammalt schackbräde som jag sågade till och det bet de inte sönder i alla fall. :)
Dessutom hade jag faktiskt sanden i ett gammalt glasspaket av plast. Det hände att de gnagde lite på det men inte så mycket. De brukade ta lite mat i matskålen, hoppa i glassburken och göra sina behov samtidigt som de åt sin mat. :)
Se till att de har mycket saker att gnaga på också. Trädgrenar är bra men även toarullar eller mjölkpaket går bra. När de är små räcker att mjölkpaket länge men när de blivit större gnager de med lätthet ner det på en dag. :)
Variera även kosten. Att bara ge dem någon fröblandning är inte bra för det innehåller för mycket fett. Ge dem gott om frukt och grönsaker, det tycker de om. Kokt ris är oftast också en höjdare.
Och se till att byta ut allt spån en gång i veckan eller något. Mina blev själaglada efter att man hade städat. Rusade omkring som tokar och skulle utforska allting på nytt.
Gerbilen på min avatar är en hona jag tyckte väldigt mycket om. Hon blev fyra år gammal och mamma till två små kullar. Hon var väldigt tam och kröp upp i handen frivilligt när man satte ner den i buren. :)
Ska leta upp lite fler bilder när jag kommer hem från jobbet så får du se hur jag gjort.