toccata skrev:
Kuhli far runt när de är stressade. Det tog 1-2 veckor för mina att lugna ner sig när jag hade fått dem. Men det är normalt att de får en liten chock när ljuset tänds och far runt lite då. Mina lysrör tänds med timer och jag tänder ingen lampa innan. Men kuhli far runt ett varv, sen gömmer de sig i sina gömställen direkt. De ligger där hela dagen och är bara ute när det är mörkt (då får de mat!)

De behöver mörka gömställen (gärna lite trånga!) för att lugna ner sig också. Om de fortsätter att fara runt på dagen är det nog något i akvariet som stressar dem, till exempel för få gömställen eller för snabb vattencirkulation. Har de riktigt mörka grottor att gömma sig i?

Växterna kan släppa blad om de inte mår riktigt bra, det behöver inte vara kuhli, men visst kan något blad gå av när de far runt så där. Mina kuhli lugnade ner sig när de hittade bra gömställen, så plantera mycket växter och ha många gömställen.

Här är förresten en bild på min kuhli, som en liten hälsning. (De är 3-4 år gamla och rätt stora). Och en bild på akvariet. Det är finkornig sand (det gillar kuhli). Två grottor men också ett "snårigt" ställe med växtrötter i mitten, där ligger oftast en av mina 2 kuhli. Akvariet är på cirka 42 liter. Stimmet med fiskar är kilfläcksrasbora.

En av grottorna har jag gjort genom att försiktigt slå på en lerkruka (sån där brunröd terracotta), slog på undersidan, då sprack den mitt itu. Sen tog jag en fil och filade bort det som var vasst, blev en bra grotta om man körde ner den i sanden lite! Nu är den täckt av alger.

Vad fint akvarium du har! :) och super söt khuli :D kul att se en fullvuxen :D