Asynja skrev:Operation övertalning är nu klar & maken är nästan lika tänd som jag på ett nytt akvarium. Jag har mätt ytorna här i vardagsrummet & ser nu att vi har plats för ett hörnakvarium (vi har inte så mycket fria ytor), 70cm från hörnan, inte större. Hur många liter kan det bli (jag vill ha så mycket det går). ... Vad finns det för frödelar med ett hörnkar? Nackdelar? Priser (både nytt och begagnat), tips på ett bra märke kanske?
Härligt! Ännu ett kar alltså. Vänta bara tills ni börjar fundera på att kasta ut soffan för att få plats med en akvarievägg :d
Angående platsbrist vs så stort kar som möjligt bör du också titta på en kub men det beror ju lite på hur platsen ser ut. Fördelen är ju att du utnyttjar platsen maximalt och får värdefulla liter "på köpet" där en ruta på diagonalen ju skär bort ganska många liter. Kuben har ju också en något större bottenyta som kan användas till inredning och ger något mer plats till fiskarna. Som Kjell Fohrmann i en annan tråd påpekar begränsar ju kuber & hörn fiskvalet något då mycket rörliga fiskar får för lite bottenyta att röra sig på. (En kub på 150x150x150 torde avhjälpa det problemet ;)
Ett annat trick är ju att försöka hitta något som är extra högt för att få in några liter till. Med höga kar behöver du också tänka på att belysningen kan behöva anpassas för att nå ända ned till botten (över ca. 60 cm djup).
Måste det vara ett paket eller kan ni tänka er att plocka ihop delar själva - eller t o m måttbeställa karet?