Nina82 skrev:Ja. Röda mygglarver är allergiframkallande. Inte bara för dig som hanterar det utan även för din omgivning. Alltså kan dina röda mygg orsaka att ditt/dina barn utvecklar någon form av allergi om det vill sig illa.
Därför tycker jag att detta foder är väldigt onödigt att använda till vanliga sällskapsfiskar.
Röda mygg är utan tvekan det foder som de flesta fiskar skulle föredra och därför används det ofta till hungerstrejkande fiskar tex. viltfångade. Även kan det trigga till lek för vissa.
Alla mygglarver innehåller väldigt mycket vatten och inte så mycket näring.
Vi använder fryst cyclops och fryst artemia varav cyklops är fiskarnas favorit.
Att dina fiskar inte vill ha det nya frysfodret beror på att du skämt bort dem med röda mygg så om du slutar med det kommer de så småningom tycka det andra är jättegott ;)
Aha, där ser man...
Nej, inte vill jag ju att mina barn ska få allergier, det är ju klart...
Vi har inte allergi i familjen men jag har läst om folk som har utvecklat allergi mot röda mygglarver trots att de annars inte har allergier...
Mina fiskar får inte röda mygglarver hela tiden utan bara då och då, annars äter de alla vanligt flingfoder utan problem men det är tydligt att de alla får mer fart på sig och en jäkla aptit när jag släpper ner lite frysta röda mygglarver!
Det är kul att titta på! Det blir ett sånt liv!! :)
Hur de pilar runt och glufsar i sig allt vad de kan... :P
Neontetrorna blir som galna och kämpar i sig de röda mygglarverna trots sina små munnar (de är inte heller fullvuxna än) och de indiska glasmalarna blir otroligt pigga och kommer fram från sitt gömställe i "myshörnan" och ilar runt och försöker hinna få tag i nå't innan de andra mycket tuffare fiskarna käkar upp rubbet...! :)
Även guppysarna är väldigt förtjusta i de röda mygglarverna och deltar livligt i festandet och hjälper sedan till med att städa botten! :)
Väderålen är väldigt aktiv och helt suverän på att "dammsuga" botten på överblivet foder, den är snabb och ÖVERALLT och lägger beslag på allt den kan då det gäller att sprida ut det goda lite så att de alla får chans att äta! :P
De frysta röda mygglarver jag köpte såg nästan ut som en chokladkaka och rekommenderades av en av personalen i en djur/akavarieaffär i stan... Jag hade ingen aning om vad det var för något utan frågade bara efter mygglarver till akvariefiskarna.
Ska testa lite mer med det andra frysta fodret och jag hoppas att fiskarna kommer att gilla de vita frysta mygglarverna lika mycket som de röda.
Samma kille som sålde de röda frysta mygglarverna rekommenderade mig att försöka fånga eller "odla" vanliga mygglarver ute på sommaren, t ex genom att ställa en hink vatten eller liknande på balkongen (eller någonstans utomhus) så jag funderar på att testa detta och att pröva göra som han sa att ta med en håv och fiska upp lite små småkryp /mygglarver ur den lilla sjön (mkt liten bergssjö omgiven av skog) som ligger vid mitt hus. Det kan bli spännande men jag undrar bara om det finns någon risk att jag ovetande tar hem någon parasit som kan skada mina fiskar... Det vore ju inte så kul.