Kom ihåg att vissa barber kan vara "fenbitare" och nafsa på guppys om de har för långa fenor. Är inte säker på hur det är med kopparbarber, men de är troligen också en viss risk.

Välj dina "Malar" med omsorg. Det finns många olika arter, en del äter alger (sjunkande algtabletter), andra äter inga alger alls utan behöver tabletter med "kött" (fisk-baserade). Väldigt många blir alldeles för stora för ett 80-liters akvarium.

En bra algätande mal är otocinclus, men de vill helst vara flera. De är också känsliga för dålig vattenkvalitet och kan vara lite kinkiga med maten.

En annan bra algätande mal är Ancistrus (skäggmunsmal). Min favorit! Den säljs som 2-3 cm men blir 12 cm. I ett 80-liters skulle jag bara ha en sådan, för de är revirhävdande fiskar. De vill ha en mörk grotta som det går att gömma sig i under dagen.

Vill du istället ha söta malar som inte äter alger så finns det ju pansarmalar (corydoras) av olika arter. De gillar finkornig sand som de kan böka i, och bör vara minst 5 stycken. De kräver "kött"-tabletter.

Men du har säkert koll på det här redan, ville bara ge några tips :)
Många skriver bara "och så tänkte jag ha några malar också", ungefär som att det var en enda art av fisk! Det finns otroligt många malar och de har väldigt olika beteende och matvanor.

Lycka till med ditt akvarium, vad bra att du läser på mycket innan :)
Börjar man med få fiskar (3-4 st) och låter filtret vara i fred, samt matar mycket sparsamt, så brukar allt gå jättebra :D