Rosali skrev:
Jag tar upp den här tråden igen

och jag tänker inte bara på Rottisar utan på hundar och hundägare i allmänhet.

Jag tycker inte om när hundar kommer fram, hoppar eller, bara ska hälsa. Jag tycker inte om när hundar springer lösa på gångbanorna. Jag går med rullator ute eller någon människa som jag kan få stöd av. Det hjälps inte hur mycket hundägaren bedyrar att det är världens snällaste hund. Hoppar den upp på mig kan jag ramla. Snurrar den runt mina ben som den gör av glädje enligt ägaren så kan jag också ramla.

Jag tycker inte heller om när hundarna pinkar vid ingången till min trädgård. Min stolpe till postlådan håller på att rosta sönder. Och på vintern har jag ständigt två gula markeringar vid min ingång till trädgården. En på var sida.

En gång i tiden tyckte jag om hundar, hade själv både en New foundlandshund och en Pappilon. Men nuförtiden tycks det mer och mer bli människor som har hund, som inte kan eller bryr sig om att fostra den. Man kan ju bara se när de är ute och rastar den, eller är det den som rastar ägaren. Hunden springer fram och tillbaka och nosar, ägaren halvspringer i andra änden av kopplet för att hinna med. Det är en alltför vanlig syn!!

Visst finns det fortfarande bra hundar och hundägare, men de är allför få....

Jag vet att jag trampar många på tårna nu. Men att vara rörelsehindrad och alltid behöva vara rädd för hundar som ska fälla en är inte skoj.

Vidare har jag en bekant som förr joggade mycket. Han blev många gånger jagad av lösa hundar i trädgårdarna. När han sprang förbi kom hundarna helt enkelt ut och jagade honom på vägen, nafsa efter honom och till och med bet honom vid ett flertal tillfällen. Han slutade jogga pga det. Nu åker han inlines istället. Men det är lika illa.

Jag håller med. Jag åker själv inlines och har blivit attackerad många gånger. Som tur är har jag inte skadat mig än. Hundägare border bli betydligt mer ansvarsfulla. Enligt lag har hundägare strikt ansvar. Vilket innebär att de får stå till svars för allt som hunden ställer till med. Och det går så långt att ägaren får stå till svars även om någon skulle attackera hunden. Eller som Ouscazz skriver vid ett inbrott, så skulle de ändå få stå för skadorna på inbrottstjuven. Och självklart kan det ju slå slint i huvudet på hundarna. Och det är väl säkert det som hänt i många fall när till och med barn i familjer har blivit dödade.

Man skall inte ha hundar som vapen!