Man får testa olika metoder för att ta reda på vad felet kan vara. Mitt förslag var att börja med att testa utan vattenberedningsmedel och efter att du provat det en längre tid, ta nästa steg och prova utan att använda varmvatten. Fast egentligen ska man aldrig ta vatten från varmvattenkranen någonsin, det är otjänligt att dricka för oss människor också!
MEN iskallt vatten är inte att rekommendera, därför skrev jag också att det kan få stå i hinkar (billiga från ÖB) ett tag tills det blir rumsvarmt. Annars kan man också värma kallvatten med varmvattenberedare som sagt, en liter kokande vatten till en hink kallvatten, så borde det bli lagom för akvariet.
Det är många som häller i kallvatten i akvariet när de gör 20-30% vattenbyten, men mina fiskar (kilfläcksrasbora) dog av den temperatursvängning som blev. Så jag skulle inte rekommendera det.
kH och gH brukar vara onödigt att mäta, medan pH kan vara viktigt att mäta för vissa fiskar som vill ha mjukare/surare vatten.
Bajset är alltid viktigt att kolla på. Svårt att säga varför din ancistrus sket en lång trådig korv. Äter den bra av algtabletterna? Aptiten brukar vara det första som försvinner om det är något fel.
Men det är omöjligt att säga vad som är fel med dina fiskar, därför måste du prova olika saker för att kunna utesluta dem. Tex vattenberedningsmedlet, varmvattenkrans-vatten, osv osv. Men prova inte allt på en gång, för då vet du ju inte vad svaret blir.
Hoppas det ordnar sig!!