Kjell Fohrman skrev:Jag la på mötet 2004 fram nedantående förslag ...
Idag skulle detta säkert ha kunnat skrivas annorlunda (tycker även jag) och detta var också enbart ett diskussionsunderlag för vare sig jag eller någon ensam hade vare sig då eller nu den kunskap som krävs för att ensam skall kunna framställa ett konkret förslag. För ovastående måste konkretiseras.
Det där såg riktigt bra ut! Jag skulle gärna se en sådan certifiering men den skulle behöva lyftas fram och marknadsföras stenhårt. Inte bara en skylt vid kassan eller på dörren utan certifieringen skulle även behöva presenteras reklam och i butikerna så att kunderna upplever att den är värd något. Utav diskussionsunderlaget är det ju bara 1, 9 och 10 som gemene man direkt skulle se i butiken. De andra, viktigare punkterna, syns ju inte på ytan och är då svåra att göra någon affärsnytta utav.
Däremot tror jag nog, trist nog, att det skulle behöva lagstöd för punkterna 3-7 för att undvika att mindre nogräknade butiker konkurrerar med oschyssta metoder för uppenbarligen vill folk av någon anledning ha dessa stackars plågade fiskar och någon vill då tjäna pengar på dem.
Med de två stegen, certifieringen och lagstiftningen (eller moroten och piskan) så kanske också kvaliteten på butikerna skulle höjas en aning. Jag tycker kvaliteten är otroligt ojämn och ser allt från affärer där hälften av fiskarna simmar bland sina döda kompisar till vackert välskötta kar med friska fiskar.