Jag gick ju ur NCS mitten 90 talet och engagerade mig i GOC 2004... så jag missade ditt förslag helt och jag missade tydligen SARF' etik program också, jag ska kontakta SARF och be dem mail mig programmet.

Det måste ha varit ett av de bästa intiativen de senaste 20-30 åren, konstigt om inte akvarieföreningar skulle vara intresserade... det kan väl inte vara så att de är rädda att losa 1-2 arter inom sitt eget intresse område? ;) Jag tror helt enkelt att intresset var svalt för ingen orkade engagera sig, övriga problem inom föreningarna gör att folk klarar inte av att engagera sig i fler saker samtidigt.

Underlaget är bra och går säkert att komplettera, att göra det till något konkret kan bara branchen själva göra. Om man kan få fram ett bra genomtänkt etiskt ställningstagande tror jag nog att alla akvarieföreningar ställer sig bakom och även branchen... det ligger liksom i tiden och kommer i alla fall att bli oundvikligt. Jag tror nog att alla måste få säga sitt och ett färdigt förslag bör skickas ut genom SARF till akvarieföreningar och skickas ut genom ZOORF till hela branchen, efter modifiering presenteras den nya etiska standarden gällande akvariefisk.

Mvh Janne