Vad som behövs är folk med ett intresse för frågan och som vill jobba i organisationerna.

...

Jag håller som sagt själv ett "miljöföredrag" och det är ju en slags marknadsföring - men ytterst få akvarieföreningar är intresserade av detta ämne (all heder dock till de som trots allt bjudit in mig) och dessa föredrag drar också rätt lite folk (helt enkelt flör att folk varken bryr sig om miljön eller hobbyns framtid)

En tanke som slog mig när jag följde länken till ofi nedan var att märkning absolut kan ha en positiv effekt av hur de oinsatta upplever branschen. Jämför t ex med ekologiskt märkta varor i matbutiken. Dessa har ju fått ett rejält uppsving och det visar sig att folk visst är intresserade av att handla ekologiskt och fair trade - bara det är lätt. Ett aktivt intresse är det precis som du säger ganska få som har men viljan att handla rätt finns där ändå. De måste bara få chansen.

Nu kanske jag missat något totalt men jag har nog inte sett några kvalitetsmärkningar i de zoo-butiker jag besökt. Får fråga vid nästa besök.