Marnat skrev:
Det dök upp en ny tanke nu när karet börjar närma sig en månad igång, jag har kollat alla värden en gång i veckan nu och de ligger stadigt på

6-6.5 PH

4-5 GH

0 NO2

KH 1 men detta tror jag beror på fel i testet, verkar bli för stora droppar i seras dropptest så jag litar inte på det, Danne_85 har exakt samma vatten och hans ligger på 3-4 så jag litar inte på mitt test dvs :P

Men nu till frågan, vid vattenbyte så kommer ju PH höjas ganska kraftigt även om jag bara byter 20-25% åt gången, jag kommer ha i Easylife FFM men det gör ju inget mot PHt utan tar bara bort tungmetaller etc. Så ska jag införskaffa ph 6.5 buffer eller ha i lite ek extract eller det är lugnt oavsett?

Att pH ändrar sig något vid delvattenbyte är inget problem. Vad som kan vara intressant är att kolla pH morgon och kväll för att se skillnaden. Har man mycket växter och god belysning så "pikar" pH på kvällen genom att all CO2 är förbrukad. Så tillför man inte CO2 i ett växtkar så kan det bli ganska stora variationer i pH över dygnet. Jag har dock aldrig sett att såna variationer av pH påverkar fiskarna direkt. Men för växterna blir det ju en begränsande faktor genom brist på CO2.