Äggen är kvar idag också.
Jag var lite sugen på att kolla om den här blå varianten skiljer sig i beteende och rörelsemönster när det gäller lek och ynglevårdande. Sedan är det ju också intressant att kolla hur ynglen blir - under förutsättning att de inte käkar upp äggen eller att något annat händer. Blir ynglen blå de också, eller blir det "vanliga" fjärilar, eller kanske blandat? Jag är inte så hemma på genetiken här så jag får vänta och se, om det blir yngel vill säga.
Dom vaktar duktigt nu iallafall och byter plats med varandra så att en kan köra köra runt lite medans den andre står vid äggen och fläktar. Största hotet som jag kan se nu är sandsnäckorna som finns lite varstans - det skulle inte förvåna mig alls om de jäklarna skulle käka upp hela kakan...
Jag har kollat nätet lite angående EB-Ram och det är ju en färgavlad variant detta - men det är svårt att få info om hur. Jag såg en kille som plockar äggen från föräldrarna - själv är jag inte alls inne på den linjen, men för dom som vill jobba så med avkomma kan kanske denna länken vara intressant. Ser ju att många tar äggen från föräldrarna och drar upp yngel i uppfödningssyfte. Snubben i länken tycks få det att fungera. Här;
http://www.ventralfins.com/freshwater_ebluerams_breeding.html