Kjell Fohrman skrev:Men var går då gränsen - längre fenor gör också att de simmar sämre. jag är definitivt ingen fan av "golfbollar" men de jag har sett i Asien där de har getts utrymme så har de ingen större svårighet att simma.
Det är ju då bara att t.ex. jämföra en tax med naturformen varg och jämfört med den så kan den ju knappt springa - tycker du då också att den skall förbjudas
Som jag skrev så finns inte lagstiftningen
Min slutsats blir fortfarande att det bör prövas så att någon form av gräns hittas. Exemplet med taxen är mycket bra då man kan fråga sig om en framavlad invalidisering av ett djur blir mindre allvarlig bara för att vi vant oss vid det. I så fall är ju även slöjstjärtar oantastliga då dessa ju avlats fram under hundratals år.
Bedömningen måste - precis som du skriver - utgå från huruvida djuret i fråga lider eller ej. Kan kupering av hundsvansar eller vanskötsel av djur förbjudas ser jag inget konstigt i att man även begränsar sönderavling av djur.
Angående lagstiftningen så nämnde du en skrivning som förbjöd att man "odlar vanskapta individer" och den borde ju i så fall kunna tillämpas. Det var i alla fall den jag avsåg.