Ja men alla förändringar är ju en form av avsiktktlig invalidisering - men då är ju i så fall 80% av alla fiskar i så fall invalidiserade. Ta den vanliga platyn som finns i handeln - den är ju en korsning mellan någon avelsform av svärdbärare och någon avelsform av platy och jämfört med naturformen så är den ju klart defekt.

Det är ju definitivt inte heller samma sak som att fiskarna för den sakens skull lider och detta måste ju var den primära aspekten att se på.

Jag tycker inte heller att den fisken du nämner är snygg att se på - men det skall ju inte var som så att det är smaken som avgör.

Vad gäller lagstiftning så minns jag inte riktigt men har för mig att det finns en skrivning som gör att det inte är tillåtet att i Sverige odla "vanskapta individer", men för det första så har denna lag aldrig tillämpats och för det andra så odlas knappast ändå "golfbollar" och liknande i Sverige

Jag tycker verkligen inte att alla förändringar innebär invalidisering och har mycket svårt att tro att en platy lider för att den blivit röd istället för grågrön. Visst, i naturen hade den säkert blivit uppäten illa kvickt så ur den aspekten är det inte en "livskraftig form".

Du förstod säkert att jag med invalidisering avsåg fiskar med så pass förvridna, uppsvällda kroppar att de bara med yttersta svårighet kan röra sig i karet. Tidvis verkar de ju t o m ha svårt att hålla sig på rätt köl!

Sjuka fiskar som beter sig på detta sätt brukar ofta behöva avlivas för att slippa lida och då är det knappast förenligt med god djurhållning att med flit framavla så pass deformerade individer.

Huruvida jag tycker slöjstjärtar är vackra eller ej (nej, det tycker inte jag heller) är en helt annan sak och hade det stannat vid något längre fenor, lite rundare former och ett djur som fortfarande kan ta sig fram i karet anser i alla fall inte jag att det kan kallas invalidisering.

Det låter alltså som att lagstiftningen faktiskt redan finns vilket gör mig glad. Tack för den informationen. Det som saknas är väl då några fall där lagtexten tillämpas så definitionen av "vanskapta individer" blir lite tydligare.