Sonja skrev:
Var extra försiktig med hygienen när du matar med röda mygg. Det är inte det bästa fodret ur allergisynpunkt precis. Jag matade mycket med det tidigare men slutade helt för flera år sedan. Dom är extremt allergiframkallande för människor så tvätta händerna väldigt noga efteråt, och peta dig inte i ansiktet med fingrarna innan du tvättat dom.
Det är många som inte tycker man ska mata med det alls pga detta. Men har du nu köpt det så mata upp det du har och ta en funderare på hur du vill göra sedan.
Oj, att de var allergiframkallande för människor hade jag ingen aning om! Men jag tycker däremot det luktar ohemult illa, så tvättar alltid händerna mkt noga efter att ha handskats med sånt. Det sägs väl att de kan bära på sjukdomar o parasiter som kan gå vidare till fiskarna också, om jag inte minns helt fel?
Saken är den att jag (till o från) matat en hel del med det förut, o speciellt mina skalarer är helt tookiga i röda mygglarver och startar nästan alltid en lek bara nån dag efter att de fått sånt käk!:p Så tänkte jag kunde göra flera firrar glada på en gång genom att erbjuda sånt på menyn. Men får se till att va försiktig i framtiden...
Ang vattenbyten så är det bara corysarnas (tillfälliga) kar som står på golvet, övriga tre är på ställningar. Men lägenheten (och badrummet!) har rätt knepig planlösning, så slang är inte superroligt att manövrera när man är ensam hemma. Nu har jag oftast sambon (särbon) hemma i helgerna o då får han äran att sköta större delen av vattenbytena... :D